Jumaat, 29 Oktober 2010

SKANDAL YONG TECK LEE (PT.1)

Semasa menjadi Ketua Menteri Sabah pada tahun 1996. Yong Teck Lee, melalui proksi beliau, telah menubuhkan sebuah syarikat yang dinamakan Amalan Cipta Sdn. Bhd. Syarikat yang hanya bermodalkan RM1.00 (satu ringgit...!!!) tersebut telah membeli beberapa jenis kenderaan seperti Isuzu Bighorn, Mercedes dan Proton Perdana.

Yong, dengan kuasanya sebagai KM telah mengarahkan semua Jabatan dan Agensi Kerajaan seluruh Negeri Sabah menyewa kenderaan-kenderaan tersebut melalui Sykt. Amalan Cipta dengan harga sewaan seperti berikut:


Isuzu Bighorn = RM10,000.00/bln
Mercedes = RM15,000.00/bln
Proton Perdana = RM 5,000.00/bln

Mengikut syarat sewaan tersebut semua perbelanjaan untuk penyelanggaraan atau alat ganti untuk semua jenis kerosakan ditanggung oleh Jabatan atau agensi kerajaan yang menyewa kenderaan-kenderaan tersebut. Secara teknikalnya kenderaan-kenderaan tersebut dimiliki oleh Amalan Cipta tapi pada hakikatnya yang membayar bagi belian oleh Amalan Cipta adalah Jabata--jabatan serta agensi-agensi kerajaan yang dipaksa menyewa kenderaan tersebut.

Melalui urusniaga 'pelik' ini amalan cipta telah meraih untung atas angin yang begitu besar, sebagai contohnya bayaran bulanan bagi Bighorn tidak sampaipun RM5,000.00 sebulan bagi sebuah Bighorn, dan bayaran selebihnya masuk poket Amalan Cipta ciptaan Yong. Bayangkan berapa banyak untung atas angin yang diperolehi oleh syaraikat tersebut bagi sewaan beratus-ratus buah kenderaan ini di seluruh Sabah.

Salah satu agensi kerajaan yang menjadi mangsa urusniaga tersebut ialah Majlis Perbandaran Sandakan (MPS) apabila MPS telah disaman kerana telah mengembalikan kenderaan tersebut kerana harga sewaan yang terlalu tinggi serta penyelanggaran yang sangat tinggi juga.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan