Selasa, 2 November 2010

YONG MULA RISAU, JIWA MAKIN KACAU

Sandakan - Kempen PRK Batu Sapi mula menuju ke penghujungnya. Dengan tempoh berkempen hanya berbaki sehari sahaja lagi, kerisauan Yong Teck Lee mula memuncak dan tidak dapat dibendung lagi.
Sejak dua hari lepas Yong mula menjaja cerita baru kononnya Musa Aman dan pemimpin DAP Sabah berkonspirasi untuk menjatuhkannya. Dakwaan Yong tersebut sememangnya melucukan dan tidak masuk akal serta menyerlahkan sikap tidak sedar diri beliau:
  1. Bila pula Yong menang kerusi Parlimen Batu Sapi sehingga ada orang yang mahu menjatuhkan dia?
  2. Dah adat bertanding memanglah nak mengalahkan lawan. Takkanlah Musa Aman dan DAP berkonspirasi untuk memenangkan Yong. Bodoh betullah apek ni.
  3. Takkan tak ada isu lain beb? Yang you cakap tu tak ada nilai isu langsung.
  4. Takkan tak ada cerita sedih lain untuk tarik simpati?
  5. Yong kata yankin menang, so kenapa gelabah tak tentu pasal ni. Baru tahu langit tu tinggikah?

PRK Batu Sapi sebenarnya telah menyerlahkan siapa Yong sebenarnya. Yong membawa SAPP keluar BN pun disebabkan Pak Lah tidak melantik dia Senator. Memilih dirinya sendiri sebagai calon walaupun di kawasan yang asing baginya menyerlahkan kerakusan kuasa dalam jiwanya. Mungkin Yong masih teringat kerusi empuk Ketua Menteri dengan segala kuasa yang pernah diselewengkannya.

Apapun, kegagalan SAPP dalam PRK Batu Sapi akan menentukan hidup mati parti itu. Di hari-hari akhir kempen ini nyata BN semakin diterima. Sewaktu BN menyerang di semua tempat, kempen SAPP lebih banyak tertumpu di DUN Karamunting sementara PKR hanya berkubu di DUN Sekong sahaja.

1 ulasan:

  1. Ternyata penyingkiran YTL dari jawatan menteri dahulu adalah salah satu tindakan yang betul di zaman PakLah

    BalasPadam